Cyclist.gr - Ποδήλατο και ποδηλασία
Think.Cyclist
» Takxu
Τι ποδήλατο να διαλέξω;
02/10/07 (Cyclist.gr)

Πολλές φορές περνάω από το Φάληρο και βλέπω αυτά τα κατασκευαστικά αριστουργήματα που φτιάχτηκαν για τους Ολυμπιακούς αγώνες. Όλοι τα χαρήκαμε κατά τη διάρκεια των αγώνων, όλοι αισθανθήκαμε περήφανοι για την υπέροχη φιλοξενία των επισκεπτών μας σε αυτά τα υπέροχα αθλητικά σπίτια που δημιουργήσαμε.

Βέβαια, μας κόστισαν μια περιουσία για την οποία θα πληρώνουν και τα δυσέγγονά μας, αλλά δε νομίζω να μας πείραζε κάτι τέτοιο αν τα αθλητικά κέντρα αυτά ασφυκτυούσαν από νέες και νέους, χρησιμοποιώντας μια από τις ακριβότερες σε χρήμα κληρονομιές που μας έχει αφεθεί για να διαχειριστούμε. Μας πειράζει όμως, επειδή εγκαταλείφθηκαν και η επένδυση στο  μέλλον του αθλητισμού μας γερνάει μαζί με τα ντουβάρια των κτιρίων. Πολλοί εξέφρασαν τις φοβίες τους ότι πληρώνουμε πολλά λεφτά για κάτι που δεν έχουμε ούτε την διαχειριστική υποδομή, αλλά ούτε και την παιδεία να τα γεμίσουμε με κόσμο. Είμαστε άλλωστε μια χώρα που τις περισσότερες φορές φωνάζει για νίκη σε κάθε Πανευαρωπαϊκό Πρωτάθλημα αλλά ποτέ δε φωνάζει για τις υποδομές και το τι πρέπει να κάνουμε με τα ανύπαρκτα φυτώρια των αυριανών πρωταθλητών.

Κι αν κάνουμε ποδηλατόδρομους; Ποιός θα τους χρησιμοποιήσει; Μπορεί μερικοί να το κάνουν, είναι όμως αρκετοί για να «πείσουν» τον κάθε πολιτικό να πάρει την απόφαση;

Από τη μία φωνάζουμε για έργα, αλλά από την άλλη, ο περισσότερος, απλός, «εξωποδηλατικός» κόσμος δεν γνωρίζει και πάρα πολλά γύρω από τα ποδήλατα και πως αυτά χρησιμοποιούνται.

Μετά το τέλος του διαβάσματος ελπίζω τα πράγματα να είναι πολύ πιο ξεκάθαρα και ο απλός αναγνώστης να πάρει μια πολύ καλύτερη ιδέα για το πως έχουν αλλάξει τα ποδήλατα και πως αυτά, με τη σειρά τους, μπορούν να αλλάξουν τη ζωή μας. Και όταν θα έρθουν και τα μεγάλα έργα (ποδηλατόδρομοι), τότε θα είμαστε και πολύ πιο έτοιμοι να τους χρησιμοποιήσουμε.

Τα ποδήλατα έχουν εξελιχθεί τόσο ώστε να υπάρχει ένα για ξεχωριστές ανάγκες, έτσι όπως αυτές έχουν δημιουργηθεί στη σύγχρονη ζωή μας.


ΜΕΡΙΚΑ ΒΑΣΙΚΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΟΔΗΛΑΤΑ

Ταχύτητες
Τα ποδήλατα έχουν ταχύτητες πλέον, τα περισσότερα τουλάχιστον, και τα πιο κοινά ποδήλατα πόλης, βουνού και δρόμου έχουν από 21 έως και 30 ταχύτητες. Οπότε η δικαιολογία ότι η Αθήνα ή η πολή μου γενικότερα είναι ανηφορική και το ποδήλατο δεν βολεύει, δεν ισχύει. Τα νέα ποδήλατα ανεβαίνουν παντού κι εύκολα!


Αναρτήσεις
Υπάρχουν ποδήλατα που έχουν αναρτήσεις (ή μπουκάλες όπως λέγαμε πιστιρικάδες). Χρησιμοποιούνται σε κάποια ποδήλατα μόνο στο εμπρόσθιο μέρος και προσδίδουν μια επιπλέον αποροφητικότητα στους ώμους και τα χέρια μας όταν το ποδήλατο περνάει πάνω από λακούβες ή κακοτράχαλο έδαφος γενικότερα. Ορισμένα ποδήλατα έχουν και αναρτήσεις στο πίσω μέρος τους για να προσφέρουν ακόμα μεγαλύτερη άνεση στη μέση μας όταν τα χρησιμοποιούμε στο βουνό.


Ελαστικά
Όπως και στα αυτοκίνητα υπάρχουν διαφορετικοί τύποι ελαστικών. Τα ποδήλατα βουνού έχουν συνήθως πιο χοντρά λάστιχα με μεγάλα τακάκια για να γαντζώνουν καλύτερα στο χώμα. Τα ποδήλατα πόλης έχουν λεπτότερα λάστιχα και χωρίς μεγάλα, ή καθόλου τακάκια ώστε να κινούνται με περισσότερη άνεση στους ασφάλτινους δρόμους, αλλά να μπορούν να μπουν και σε ένα ήπιο χωματόδρομο. Το ποδήλατα δρόμου, έχουν τα πολύ λεπτά λάστιχα που έχουν τη μικρότερη δυνατή τριβή με το δρόμο. Είναι κι ένας λόγος από τους οποιούς τα ποδήλατα αυτά είναι πολύ πιο γρήγογορα από όλα τα υπόλοιπα.


Φρένα
Υπάρχουν συμβατά φρένα και λέγονται V-Brakes ενώ υπάρχουν και τα δισκόφρενα τα οποία χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: σε μηχανικά, τα οποία λειτουργούν με συρματόσχοινο και υδραυλικά που λειτουργούν όπως και στις μηχανές, με λάδι. Τα δισκόφρενα κοστίζουν λίγο παραπάνω αλλά εξασφαλίζουν λίγο καλύτερο φρενάρισμα. Η μεγαλύτερη προσφορά των δισκόφρενων έρχεται στα ποδήλατα βουνού όταν αυτά "κυλιούνται" μέσα στις λάσπες. Ενώ οι δαγκάνες των συμβατών φρένων v-brakes "μπουκώνουν" από τη λάσπη και μειώνεται η απόδοσή τους, τα δισκόφρενα συνεχίζουν ακάθεκτα.


Μεγέθη
Δεν έχουν όλα τα ποδήλατο το ίδιο μέγεθος. Ανάλογα το ύψος τους αναβάτη υπάρχει και το κατάλληλο μέγεθος. Στο ποδήλατό σας, όσα χρόνια κι αν το έχετε αφήσει, η θέση οδήγησης θα πρέπει να είναι άνετη. Δεν θα πρέπει ούτε να καμπουριάζετε, ούτε να τεντώνεστε πάρα πολύ για να φτάσετε τα πετάλια ή το τιμόνι σας. Θα ακούσετε διάφορα νούμερα, 18", 16", 22", 48, 52 κ.λ.π. Αυτά είναι τα νούμερα τα οποία καθορίζουν το ύψος του κάθετου σωλήνα του ποδηλάτου σας. Άλλες εταιρίες το μετράνε σε ίντσες και άλλες σε εκατοστά. Για παράδειγμα, ένας ποδηλάτης με ύψος 1,75 χρειάζεται ένα ποδήλατο 18 ιντσών.

ΠΟΔΗΛΑΤΑ ΠΟΛΗΣ

Τα ποδήλατα πόλης έχρονται σε διάφορους τύπους, ενώ έχουν αρχίσει να γίνονται πολύ διαδεδομένα και στη χώρα μας. Στις ευρωπαϊκές χώρες τα ποδήλατα πόλης χρησιμοποιούνται κατά κόρον εδώ και πολλά χρόνια. Ο κόσμος σιγά σιγά αρχίζει και κινείται όλο και περισσότερο και στους δρόμους, έτσι δημιουργήθηκε  η ανάγκη για ένα ποδήλατο άνετο (όπως αυτό του βουνού) αλλά με λετπότερες ρόδες για γρηγορότερη και πιο άνετη μετακίνηση. Τα ποδήλατα πόλης απευθύνονται στον κόσμο που θέλει να ξεκινήσει το ποδήλατο για την εξάσκησή του, να κάνει μερικές κοντινές βόλτες για αρχή, αλλά και πιο μακρινές όταν αρχίζει και γυμνάζετα όλο και περισσότερο. Επίσης, τα ποδήλατα πόλης θα κινηθούν άνετα σε όλες τις μετακινήσεις σας στην πόλη αλλά και σε κάποιους ήπιους χωματόδρομους.


Χωρίς ανάρτηση γι'αυτούς που θέλουν να ξεκινήσουν το ποδήλατο ή να το ξαναθυμηθούν, αρχίζοντας γύρω από τους δρόμους της γειτονιάς και στόχο διαδρομές ακόμα κι έξω από την πόλη. Καλό για τα πρώτα βήματα της καλιτέρευσης της φυσικής μας κατάστασης.


Με εμπρόσθια ανάρτηση. Για το χομπίστα που θα κάνει τα πρώτα του βήματα στην πόλη αλλά δεν θα πεί όχι και στον ήπιο χωματόδρομο της εξοχής, όταν θα το πάρει μαζί του για το Σαββατοκύριακο.


Γυναικείο ποδήλατο με εμπρόθια ανάρτηση. Για τη γυναίκα που βαρέθηκε το γυμναστήριο ή θέλει να πηγαίνει με το ποδήλατο σε αυτό. Μπορεί να συνοδέψει το ταίρι της σε κοντινές ή μακρινές αποστάσεις με την ανάρτηση στο εμπρόσθιο μέρος αλλά και κάτω από τη σέλα να προσδίδει την άνεση που απαιτείται ακόμα και στους κακούς δρόμους της πόλης.


Γυναικείο εξοπλισμένο ποδήλατο. Το ποδήλατο όπως το αγαπήσαν οι γυναίκες στα πρώτα του χρόνια. Με καλαθάκι, φώτα, σχάρες, όλα όσα χρειάζονται ώστε η μετακίνηση στην πεζοδρομημένη Γλυφάδα και την Παραλιακή στο ύψος του Φλοίσβου μέχρι τους ποδηλατόδρομους της Καρδίτσας να είναι απολαυστική. Τα ψώνια και οι κοντινές αποστάσεις έχουν πλέον περισσότερη πλάκα στην πόλη.

Σπαστό ποδήλατο πόλης. Από το σπίτι στο σταθμό του ΤΡΑΜ και του METRO, διπλώστε το, επιβιβαστείτε, ξεδιπλώστε, ποδηλατίστε μέσα στην πόλη και πάρτε το μαζί σας στο γραφείο. Στις διακοπές βάλτε το στο σκάφος και όταν δέσει το σκάφος στην προβλήτα αντί να περπατήσετε μέχρι την πόλη, απολαύστε τη βόλτα στο νησί πάνω σε ένα τα πιο cool πτυσσόμενα ποδήλατα της αγοράς.

ΠΟΔΗΛΑΤΑ ΒΟΥΝΟΥ

Τα ποδήλατα με τα πιο τρακτερωτά λάστιχα και τις αναρτήσεις. Ποδήλατα που χρησιμοποιούνται για το βουνό κυρίως, αλλά ακόμα χρησιμοποιούνται από πολλούς και για τους δρόμους της πόλης. Το ποδήλατο πόλης είναι κάτι νέο στην Ελληνική αγορά, έτσι το ποδήλατο βουνού είναι το ποδήλατο για όλες τις χρήσεις. Δεν είναι όμως πάντα η σωστή απόφαση να πάρεις ένα ποδήλατο βουνου για...την πόλη. Γίνεται συχνά και πολλοί ποδηλάτες όταν αρχίσουν να εξελίσσονται και θέλουν να κάνουν να κάνουν μακρινές αποστάσεις στο δρόμο με το ποδήλατο βουνού τους, αλλάζουν τα τρακτερωτά τους λάστιχα και βάζουν "καραφλά". Είναι τα ποδήλατα τα οποία χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τον αρχάριο ποδηλάτο που κάνει την εισαγωγή του στην ποδηλασία.


Με δισκόφρενα. Για το βουνό αλλά γιατί όχι και για την πόλη για όσους τα πεζοδρόμια είναι μια πρόκληση. Όταν βρέχει, μην το φοβηθείτε, τα δισκόφρενά του θα σας ανταμείψουν. Το πρώτο σας "σοβαρό" ποδήλατο βουνού μετά το ποδήλατο που πήρατε από το supermarket και δεν σας βγήκε έτσι όπως το περιμένατε....


Ποδήλατο με δύο αναρτήσεις, εμπρός και πίσω και τίποτε δεν είναι εμπόδιο σε μια βουνίσια διαδρομή. Ανεβαίνει, κατεβαίνει και η άνεση είναι το χαρακτηριστικό του χάρισμα. Για τους βουνίσιους που ξέρουν, αλλά και για τους νέους που δεν θέλουν να πάθουν για να μάθουν.

ΠΟΔΗΛΑΤΑ ΔΡΟΜΟΥ

Τα "αγωνιστικά" ποδήλατα. Κάποτε ήταν ο "φόβος και ο τρόμος του χομπίστα". Σήμερα γίνονται σιγά σιγά από τους καλύτερους φίλους αυτών που δοκίμασαν τα ποδήλατα πόλης, ανέβηκαν τα βουνά και θέλουν τώρα να ανοίξουν τα φτερά τους και να πάνε μακρύτερα και γρηγορότερα, να νοιώσουν την καρδιά τους να δουλεύει σε υψηλότερους παλμούς και τα πόδια τους να γυμνάζονται περισσότερο χωρίς το "κοπάνημα" του βουνού. Μετά την εξοικείωση με το ποδήλατο, μετά τη μετακίνηση και τη βόλτα στην πόλη και το βουνό, τα ποδήλατα δρόμου ή οι "κούρσες", όπως ονομάζονται, έρχονται σα φυσική συνέχεια στην αναζήτηση για καλιτέρευση της φυσικής κατάστασης ενός ποδηλάτη.


Ποδήλατο δρόμου. Μια κυρία έχει πάντα λεπτούς τρόπους. Στα ποδήλατα δρόμου λεπτές είναι οι γραμμές. Λεπτά λάστιχα, λεπτούς σωλήνες, λεπτές ρόδες. Ταχύτητα και κομψότητα είναι τα χαρατηριστικά των ποδηλάτων του δρόμου, χωρίς όμως να λείπει και η άνεση.

Ουφ, τα είπα και ξεθύμανα, τόσο καιρό τα κρατούσα μέσα μου!

Καλά, μέχρι να γίνουν οι ποδηλατόδρομοι, θα είμαστε τόσοι πολλοί οι ποδηλάτες που δεν θα μας χωράνε. Κάτι σαν την Κηφησίας θα γίνει, αλλά με ποδήλατα.


Δανία τις πρωινές ώρες - Φωτογραφία από το ταξίδι του Dobrin (δείτε εδώ περισσότερες φωτογραφίες)

Αν θέλετε να μάθετε ακόμα περισσότερα για τα ποδήλατα βουνού ή του δρόμου τότε δείτε τα αντίστοιχα άρθρα "Αγοράζοντας καινούριο ποδήλατο δρόμου" και "Αγοράζοντας καινούριο ποδήλατο βουνού".

Τώρα, αν βαριέστε να διαβάζετε τις λεπτομέρειες των παραπάνω άρθρων, είστε οπτικός τύπος, ή σας αρέσει η κοινωνικότητα που πηγάζει μέσα από μια συζήτηση περί ποδηλάτων από μια ομάδα ανθρώπων που ζουν και αναπνέουν το ποδήλατο καθημερινά, περάστε από το Cyclist και ελάτε να σας κάνουμε expert μέσα σε 20 λεπτά. Όποιος κι αν είναι στο Cyclist απλά πείτε, "μου είπε ο Admin να μου εξηγήσετε τα πάντα για τα ποδήλατα και πιο είναι το πιο κατάλληλο για μένα" :-), ξέρουν τα παιδιά, θα το έκαναν έτσι κι αλλιώς.

Το πιο πιθανό είναι να είμαι κι εγώ εκεί οπότε τα λέμε και από κοντά.

Καλές πεταλιές!
Admin