Cyclist.gr - Ποδήλατο και ποδηλασία
 
Με βλέπεις που σε βλέπω;

Ως ποδηλάτες, γνωρίζοντας τους κινδύνους που αντιμετωπίζουμε στο δρόμο, είμαστε περισσότερο σε εγρήγορση από κάθε άλλο οδηγό. Αυτό δυστυχώς έχει ένα μειονέκτημα:

Να μας κάνει να υπερεκτιμούμε την απόσταση από την οποία πιστεύουμε ότι είμαστε ορατοί από τα άλλα οχήματα. Η αλήθεια είναι ότι αν δεν κάνουμε κάτι εμείς για να είμαστε ορατοί τις περισσότερες φορές ούτε καν μας βλέπουν.

Το όλο θέμα λοιπόν, έχει να κάνει με το τι πρέπει και τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να είμαστε περισσότερο ορατοί. Τρεις είναι οι βασικές κατηγορίες στις οποίες θα πρέπει να ρίξουμε το βάρος μας για να αυξήσουμε τις πιθανότητες να μας βλέπουν και να μειώσουμε την πιθανότητα κάποιου ατυχήματος εις βάρος μας, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου Clemson. Τα “Βασικά” ή αλλιώς A-B-C, της αναγνωρισιμότητάς μας, είναι τα:

  • Α: Always on [Πάντα αναμμένα (εννοώ τα φώτα για να μην παρεξηγηθούμε)]
  • B: Biomotion [Βιοκινητικότητα]
  • C: Contrast [Αντίθεση]

Α: Always on

Η ποδηλατική βιομηχανία έχει αντιγράψει αρκετά πρότυπα και εξελίξεις της αυτοκινητοβιομηχανίας καθ΄όλη τη διάρκεια της ύπαρξής της. Εξελίξεις όπως τα δισκόφρενα, η ανάρτηση, για παράδειγμα. Εδώ και μερικά χρόνια τα αυτοκίνητα κατασκευάζονται με τον στάνταρ εξοπλισμό τους να περιλαμβάνει φώτα ημέρας ενώ πολλές χώρες έχουν συμπεριλάβει στον Κ.Ο.Κ. τους την υποχρεωτική χρήση τους μιας και έρευνες έχουν αποδείξει ότι τα αυτοκίνητα και οι μηχανές που έχουν τα φώτα τους ανοικτά και την ημέρα είναι λιγότερο πιθανό να εμπλακούν σε κάποιο ατύχημα.

Ο λόγος είναι ότι όταν υιοθετήθηκαν τα φώτα ημέρας τα αυτοκινητιστικά ατυχήματα στην Αμερική κατά 25% στα τετράτροχα και 13% στα δίτροχα. Σύμφωνα λοιπόν, με όλα τα παραπάνω, φαίνεται λογική η χρήση των φώτων και στο ποδήλατο την ημέρα.

Ωστόσο, δεν είναι όλα τα φώτα ίδια. Ακόμα και φώτα που έχουν σχεδιαστεί να έχουν πολλά lumens και να είναι ιδιαίτερα φωτεινά, δεν είναι το ίδιο αποτελεσματικά την ημέρα. Ένα φως που έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί και την ημέρα έχει συγκεκριμένη εστίαση, παλμό και εύρος. Χωρίς αυτά τα τρία, είναι απλά ένα φωτάκι.










Ας δούμε όμως αυτά τα τρία διαφορετικά χαρακτηριστικά:



Εστίαση
Χρειάζεται ένας συγκεκριμένος σχεδιασμός στους καθρέπτες που έχει ένα φως ώστε να ενισχυθεί η ακτίνα του και να αποκτήσει συγκεκριμένη εύρος ώστε να το κάνει ορατό από απόσταση. Χωρίς αυτόν τον σχεδιασμό, το φωτάκι μπορεί να είναι δυνατό μεν αλλά όχι τόσο ορατό σε συνθήκες ημέρας.










Παλμός
Τα περισσότερα φωτάκια έχουν ένα συγκεκριμένο παλμό που αναβοσβήνουν. Τα φώτα που είναι σχεδιασμένα για την ημέρα έχουν ακανόνιστο παλμό αλλά και εναλλαγές στην ένταση ώστε να κεντρίζουν συνεχώς την προσοχή.















Εύρος
Τα φώτα ημέρας είναι πιο δυνατά απ΄ότι τα αντίστοιχα που θα χρησιμοποιούσαμε μόνο την νύχτα ώστε να δίνουν στον οδηγό που μας βλέπει περισσότερο χρόνο αντίδρασης. Για να χαρακτηριστεί ένα φως, ημέρας, πρέπει να είναι ορατό από 400 μέτρα μέχρι 2 χιλιόμετρα.

Με την χρήση ενός ζευγαριού φώτων ημέρας, γινόμαστε 2.5 φορές πιο ορατοί απ΄ότι αν δεν είχαμε φώτα και 1.5 φορές πιο ορατοί αν απλά είχαμε ένα πίσω φως συνεχώς αναμμένο.

Το 80% των ατυχημάτων με ποδήλατα γίνεται την ημέρα και το 40% αυτών, από κάποιο αυτοκίνητο που μας χτυπάει από πίσω! Καταλαβαίνετε λοιπόν πόσο αναγκαία είναι η χρήση τους και την ημέρα, παρότι μπορεί να μην φαινόμαστε και πολύ “Pro”.



B: Biomotion

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος έχει δημιουργήσει δικά του χαρακτηριστικά ώστε να προστατεύεται γρήγορα και πιο άμεσα. Ένα από αυτά τα χαρακτηριστικά είναι η ικανότητά του να αναγνωρίζει σώματα και σχήματα ακόμα κι αν έχει μόνο κάποια βασικές ενδείξεις που να τον οδηγούν σε αυτή την αναγνώριση. Έτσι μπορεί μόνο από τα άκρα, αν μιλάμε για το ανθρώπινο σώμα και την κίνησή τους να καταλάβει ότι πρόκειται για κάτι τέτοιο χωρίς να χρειάζεται να δει ολόκληρο το σώμα.

Αυτή του την “ευαισθησία στην κίνηση του σώματος” (Biomotion) θα πρέπει να προσπαθούμε να εκμεταλλευτούμε ως ποδηλάτες για να γίνουμε περισσότερο ορατοί, μιας και τα μόνο σημεία του σώματος που κινούνται είναι τα πόδια με την κίνηση των πεταλιών. Σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού, θα πρέπει να κάνουμε ορατά λοιπόν τα πόδια, με ανακλαστικά υλικά και την ημέρα με αντίστοιχο ρουχισμό (κάλτσες, παπούτσια, καλύμματα) υψηλής φωτεινότητας (Fluo).


C: Contrast

Η ορατότητα βασίζεται στην αντίθεση. Τα Fluo χρώματα είναι αποτελεσματικά γιατί μας κάνουν να ξεχωρίζουμε από το περιβάλλον λόγω της αντίθεσης που δημιουργούν.

Η σημαντική λεπτομέρεια εδώ είναι ότι χωρίς τις ακτίνες του ήλιου τα fluo χρώματα είναι το ίδιο μη ορατά όπως όλα τα άλλα. Έτσι, για την ημέρα χρειαζόμαστε ρουχισμό με fluo χρώματα για να δημιουργήσουμε αντίθεση ενώ την νύχτα για να έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα χρειαζόμαστε ρουχισμό με ανακλαστικές λωρίδες και λεπτομέρειες.









Αν όλα αυτά σας κάνουν νόημα και τα βρίσκετε ενδιαφέροντα τότε εξοπλιστείτε το συντομότερο με τα “Βασικά” ώστε να κάνετε κάτι εσείς οι ίδιοι για να μειώσετε την πιθανότητα να εμπλακείτε σε κάποιο ατύχημα στο δρόμο.

Όλες τις επιλογές σχετικά με τα “βασικά” που διαθέτουμε εμείς στο Cyclist.gr μπορείτε να τις δείτε στο λινκ με τον ρουχισμό μας και στο αντίστοιχο με τα διαθέσιμα φώτα.