Cyclist.gr - Ποδήλατο και ποδηλασία
 
Orbea Lanza '05: Προσιτό "εξοτικό";

Κείμενο:
Αλέξανδρος Ιωαννίδης


Έχοντας καλομάθει τους τελευταίους μήνες να καβαλάω FS στο χώμα, δεν τρελλάθηκα από ενθουσιασμό όταν μου έπεσε ο κλήρος να κάνω εγώ τη δοκιμή ενός Hardtail, και μάλιστα αγωνιστικού χαρακτήρα. Ως αποζημίωση βέβαια, το πλαίσιο θα ερχόταν "ντυμένο" με κορυφαίο εξοπλισμό -όπως και έγινε: Μια μίξη Shimano XT & XTR, με τροχούς Crossmax SL της Mavic, πηρούνι ανάρτησης Manitou Scareb Super και τα καλύτερα παρελκόμενα που είχε η Orbea να προσφέρει για ποδήλατο MTB. Το χάπι "χρυσώθηκε", και το κατάπια...

Ο σκελετός "Lanza" της Orbea είναι κατασκευασμένος από αλουμινίο 6000 double butted (δηλ. από σωλήνες διπλής διατομής -λεπτότερα τοιχώματα στη μέση, χονδρύτερα στις άκρες για καλύτερη κατανομή φορτίων) και προορίζεται για χρήση XC-ΜΤΒ. Φέρει την ίδια εγγύηση με όλα τα υπόλοιπα Orbea (δηλ. εφ' όρου ζωής), ενώ η ποιότητα κατασκευής είναι πολύ καλή, όπως εξάλλου μας έχει συνηθίσει η Ισπανική εταιρία. Το βάρος του πλαισίου βρίσκεται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα -μόλις 1.390gr- κάτι που σπάνια συμβαδίζει με την προσιτή τιμή των €340! Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, ενοχλήθηκα λίγο από το τελευταίο: Ένα από τα ποδήλατα του "σταύλου" μου έχει εξοτικό πλαίσιο γνωστής Αμερικάνικης εταιρίας που κοστίζει τα τριπλά χρήματα από το Lanza και ζυγίζει... 17 γραμμάρια παραπάνω. "Τι είναι 17gr τώρα;" θα μου πείτε, και θα έχετε δίκιο, αλλά είναι και αυτό το "γ@μώτο" στη μέση...



Το πλαίσιο έρχεται σε τέσσερα μεγέθη (16, 18, 20, 22) και τρία διαφορετικά χρώματα (ματ μαύρο, ματ γκρι, μπορντώ μεταλλικό). Το ποδήλατο της δοκιμής δέθηκε με έναν μαύρο 18άρη σκελετο. Πέραν του ότι ήρθε "γάντι" στο 1,80m σκαρί μου, αισθητικά μου άρεσε πολύ. Σύντομα όμως θα μετάνιωνα την χρωματική επιλογή: Το συγκεκριμένο χρώμα λερώνει πολύ εύκολα, και ειδικα όταν είναι ματ...

Προετοιμασμένος να φάω πολύ "ξύλο" από το ποδήλατο, ξεκίνησα για την πρώτη μου βόλτα. Το ποδήλατο ξεφορτώθηκε από το αυτοκίνητο, έβαλα "τα ρούχα της δουλειάς" και ξεκίνησα με σφιγμένα τα δόντια, αλλά το ξύλο δεν ήταν τόσο, όσο περίμενα! Παρόλο που το πλαίσιο δείχνει αγωνιστικό και αποπνέει τον αντίστοιχο αέρα, η αίσθηση που προσφέρει είναι αρκετά διαφορετική: Ενώ "ακούει πιστά" στο πετάλι και χωρίς "να χάνει λέξη", παράλληλα είναι αρκετά απορροφητικό. Τουλάχιστον πιο πολύ απ'ό,τι περίμενα, και σίγουρα περισσότερο από πολλά Hardtails που έχω καβαλήσει. Έχουμε λοιπόν ένα αγωνιστικό Hardtail που είναι αρκετά άνετο για ερασιτεχνική χρήση.



Το Lanza δοκιμάστηκε σε δύσκολες ανηφόρες, δυνατά σπρίντ, απότομα φρεναρίσματα, γρήγορες στροφές, ανοιχτές καταβάσεις. Οι εντυπώσεις που αποκόμισα σχετικά με τη συμπεριφορά του είναι οι ακόλουθες:

Σκαρφάλωμα: Χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια το Lanza σκαρφαλώνει αρκετά καλά, έχει μια ζωντανή αίσθηση που λείπει από πολλά αλουμινένια πλαίσια, χωρίς όμως να παρουσιάζει ελαστικότητες -τουλάχιστον σε σημείο που να είναι αντιληπτές. Η σχεδίαση των ψαλιδιών αλλά και η γενικότερη γεωμετρία του ποδηλάτου μεταφέρει πολύ καλά τη δύναμη του αναβάτη στο έδαφος.
Σπριντάρισμα: Όπως και στο σκαρφάλωμα, η δύναμη των ποδιών του αναβάτη μεταφράζεται χωρίς παραλείψεις σε κινητική ενέργεια και το τοπίο αρχίζει να περνά πιο γρήγορα. Τότε, το Lanza σιγοψυθυρίζει "...pedal más rápidamente, tonto!" ;)
Φρενάρισμα: Τα V-brakes αδικούν ένα τέτοιο πλαίσιο, αφού ό,τι μπορεί να επιταχύνει γρήγορα θα πρέπει να μπορεί να επιβραδύνει εξίσου γρήγορα. Παρόλο που κάποιος θα μπορούσε να τα βάλει μόνο και μόνο για να γλυτώσει βάρος, δεν θα το συνιστούσα. Το ποδήλατο της δοκιμής ήταν εξοπλισμένο με XTR V-brakes και κορυφαία τακάκια φρένων, αλλά και πάλι δεν μπορούσε με τίποτα να μου δώσει την αίσθηση ασφάλειας που μου προσφέρουν τα δισκόφρενα. Μιας και ο σκελετός έρχεται έτοιμος με τις απαραίτητες προεγκαταστάσεις για τοποθέτηση δισκόφρενου, τιμήστε τις και δεν θα το μετανιώσετε.
Αν από την άλλη έχετε συνηθίσει τα V-brakes και δεν έχετε καμία όρεξη να ψάχνεστε με δισκόφρενα, η συμπεριφόρα του Lanza στο φρενάρισμα είναι εφάμιλλη αρκετά ακριβότερων πλαισίων και δε θα σας απογοητεύσει.
Στρίψιμο: Χωρίς να χαρακτηρίζεται ως "νευρικός", ο μαύρος Βάσκος στρίβει γρήγορα και με υπακοή στον αναβάτη του. Σε 2-3 περιπτώσεις που ο μπροστινός τροχός "ψάρωσε" δεν δυσκολεύτηκα να επαναφέρω το ποδήλατο σε τάξη. Σε γενικές γραμμές θα έλεγα πως "πάει καλά από τιμόνι".
Καταβάσεις, υψηλές ταχύτητες: Παρόλο που κανένα Hardtail δεν προορίζεται για καταβάσεις και γενικότερα πολύ υψηλές ταχύτητες, "ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται" λέει ο λαός. Το εύκολο τιμόνι του και η άνεση που προσφέρει το πλαίσιο συνετέλεσαν στο να μη χαθεί ο έλεγχος ακόμα και σε αρκετά επικίνδυνες καταβάσεις, διάσπαρτες με φυτευτές πέτρες και νεροφαγώματα. Κατεβαίνοντας απότομη αντιπυρική ζώνη σε ταχύτητα "warp-1" (όποιος παρακολουθούσε το Star Trek μικρός, καταλαβαίνει τι εννοώ) περίμενα να "αγοράσω οικόπεδο" από δευτερόλεπτο σε δευτερόλεπτο, αλλά τελικά η αγορά δεν έγινε. Εντυπωσιάστηκα...




+
  • Χαμηλό βάρος.
  • Άνεση. Ποιός είπε πως τα Hardtails πρέπει να είναι "Hard";
  • Προσιτή τιμή.
  • Εγγύηση εφ' όρου ζωής. Τι περισσότερο θα μπορούσε να ζητήσει κανείς;;;

-
  • Το μαύρο ματ λερώνει σε απίστευτο βαθμό.
  • Οι οδηγοί των καλωδίων του οριζόντιου σωλήνα δεν μου αρέσουν. Παρόλο που δεν κατάφερα να τραυματιστώ πάνω τους, μοιάζουν αρκετά "εχθρικοί" απέναντι στα τρυφερά ποδαράκια μου :P
  • Σε περίπτωση που το πλαίσιο εξοπλιστεί με μηχανικά φρένα (τα οποία απαιτούν καλώδιο & σύρμα), το καλώδιο του πίσω φρένου πηγαίνει μονοκόμματο από τη μανέττα στη δαγκάνα. Αυτό συνεπάγεται αυξημένη ελαστικότητα στην αίσθηση, αλλά και αχρείαστο βάρος. Μια καλή ιδέα θα ήταν η Orbea να έδινε μαζί με τον σκελετό κάποια αλουμινένια "cable stops" που να προσαρμόζονται στους οδηγούς του καλωδίου και να επιτρέπουν την διακοπή αυτού, κατά μήκος του οριζόντιου σωλήνα.


?
  • Γιατί η τιμή του είναι τόσο χαμηλή; Η εταιρία θα μπορούσε με ένα "πλουσιότερο" φινίρισμα να πουλά το πλαίσιο αυτό για τα διπλά χρήματα χωρίς να θεωρείται υπερτιμημένο. Εξ' αιτίας της χαμηλής αυτής τιμής, το Lanza πέφτει σε κατηγορία χαμηλότερη απ' αυτή που πραγματικά του αρμόζει...


Σε ποίον θα πρότεινα το Lanza;
  • Θα το πρότεινα ανεπιφύλακτα σε αναβάτες που ασχολούνται αγωνιστικά με το cross-country (XC) MTB, αλλά δεν έχουν βρεί ακόμα χορηγό, άρα και πληρώνουν μόνοι τους τα έξοδά τους. Γιατί; Απλούστατο: Στα χρήματα αυτά, το Lanza είναι ανάμεσα στα καλύτερα πλαίσια που υπάρχουν για τη συγκεκριμένη χρήση και καλύπτεται από εγγύηση εφ' όρου ζωής. Όσο για το βάρος του, δύσκολα θα βρεί κανείς τόσο ελαφρύ σκελετό σε αυτή την οικονομική κατηγορία.
  • Θα πρότεινα το Lanza σε κάποιον που έχει ήδη ένα Hardtail, αλλά με εξοπλισμό άνω του μετρίου και "κουρασμένο" σκελετό. Μια αναβάθμιση πλαισίου θα δώσει άλλο αέρα στο ποδήλατο και στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο αγοραστής δεν πρόκεται καν να ξοδευτεί!
  • Σε όποιον κινείται σε εδάφη που πραγματικά δεν χρειάζεται FS (χωματόδρομοι χωρίς έντονες ανωμαλίες, στρωτά μονοπάτια, ασφαλτόδρομοι) και μπορεί να επωφεληθεί από τα πλεονεκτήματα ενός ελαφρού ποδηλάτου.

Το Lanza της Orbea αποτελεί μια ειλικρινή επιλογή για τον λάτρη των Hardtails. Πραγματικά παίρνεις αυτό που βλέπεις: Ένα αξιόπιστο, ποιοτικό πλαίσιο χωρίς "φρου-φρου και αρώματα", φτιαγμένο να υπηρετεί τον αναβάτη του για πολύ-πολύ καιρό...