Cyclist.gr - Ποδήλατο και ποδηλασία
 
Αγώνες Μεγάλης Διάρκειας και Διατροφή

Κείμενο:
Κωσταντίνος Κουμάργιαλης
Πηγή: Neal Henderson MS CSCS, Boulder Center for Sports Medicine - Robert Kunz, MS

Καθώς οι αποστάσεις μεγαλώνουν στην προπόνηση και τους αγώνες, τόσο αυξάνει και η σημασία της σωστής διατροφής κατά τη διάρκεια αυτών. Η σωστή τροφοδοσία του οργανισμού μπορεί να γίνει μια εκφοβιστική διαδικασία για τους αθλητές όταν έχουν να σκεφτούν τον τύπο των τροφών που πρέπει να καταναλώσουν, την σωστή ισορροπία σε ηλεκτρολύτες, την επιλογή στερεάς ή υγρής τροφής την απορρόφηση τους από τον οργανισμό κτλ. Αυτό πολλές φορές οδηγεί τους αθλητές σε σύγχιση, μή γνωρίζοντας τι να επιλέξουν.



Οι ενεργειακές ανάγκες του οργανισμού σε αγώνες μεγάλης διάρκειας ειναι τελείως διαφορετικές σε σχέση με αγώνες διάρκειας 2-5 ωρών. Αγώνες με διάρκεια μεγαλύτερη των 5 ωρών έχουν άμεση εξάρτηση απο την λήψη τροφής για τον κύριο λόγο οτι το σώμα δεν μπορεί να αποθηκεύσει τους υδατάνθρακες που απαιτούνται για να ανταπεξέλθει ο οργανισμός τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα.

Για να μπορεί ο αθλητής να παραμείνει ανταγωνιστικός σε αγώνες μεγάλης διάρκειας, οφείλει να παρέχει στον οργανισμό του τροφή καθόλη την διάρκεια του αγώνα. Τα πράγματα που πρέπει να λάβει υπόψη του είναι η αποτελεσματικότητα των τροφών, η γεύση, η δυνατότητα εύκολης μεταφοράς και η αντοχή αυτών στις συνθήκες κρύου/ζέστης.

Αν και στη θεωρία κάποιος μπορεί να αγωνιστεί βασιζόμενος σε μία μόνο μορφή τροφής ή ενεργειακού υγρού, το ρίσκο του να μην λαμβάνει κάποια βασικά συστατικά ειναι πολύ υψηλό. Σε αγώνες μεγάλης διάρκειας τα επίπεδα πολλών συστατικών μειώνονται δραματικά και είναι απαραίτητο να αναπληρωθούν. Η καλύτερη στρατηγική είναι να λαμβάνεις μία ποικιλία τροφών όπως ενεργειακά τζέλ, υγρά με ηλεκτρολύτες, ενεργειακές μπάρες κλπ.

Το ανθρώπινο σώμα ειναι ιδιαίτερα ικανό στην αφομείωση. Όπως όμως προπονουμε το σώμα μας, οφείλουμε να προπονούμε και τον οργανισμό μας να μπορεί να αφομειώνει τροφές κατά την διάρκεια της άσκησης. Αν μάθουμε τον οργανισμό μας να καταναλώνει με ευκολία τροφές κατά την διάρκεια των προπονήσεων, τότε να είστε σίγουροι ότι θα έχουμε κάνει ενα πολύ σημαντικό βήμα για να μπορεί να ανταπεξέλθει ο οργανισμός με ευκολία στην λήψη τροφής και κατά την διάρκεια του αγώνα. Μεγάλη προσοχή πρέπει να δωθεί στο γεγονός, οτι η μέρα του αγώνα δεν είναι μερα πειραματισμού με νέα είδη τροφών που δεν έχουμε δοκιμάσει κατά την διάρκεια των προπονήσεων μας.