Cyclist.gr - Ποδήλατο και ποδηλασία
 
Bontrager: Σχεδίαση τροχών δρόμου



Κείμενο:
Μάρκος Πάχος


Στο άρθρο που ακολουθεί, αναλύονται δύο βασικά χαρακτηριστικά των τροχών δρόμου της Bontrager.


Τοποθέτηση ακτινών ανά ζεύγος (paired spoke construction)


(κλικ για μεγέθυνση)
Ένα από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά των τροχών Bontrager είναι οι ακτίνες οι οποίες καταλήγουν στο στεφάνι του τροχού ανα ζεύγη.

Ανάμεσα στα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα της κατασκευής αυτής, συμπεριλαμβάνονται και τα εξής:
  • Η δυνατότητα που δίνει στον κατασκευαστή να χρησιμοποιήσει λιγότερες ακτίνες: Λιγότερες ακτίνες σημαίνει λιγότερο βάρος, βάρος το οποίο περιστρέφεται και αυξάνεται με την ταχύτητα
  • Λιγότερες ακτίνες, επίσης σημαίνει, καλύτερη αεροδυναμική
  • Η συνεχής τάση που ασκείται απο κάθε ζεύγος ακτινών αυξάνει τον χρόνο ζωής της ρόδας

Στην πραγματικότητα, η πλέξη ανά ζεύγος ακτινών κάνει τους τροχούς της Bontrager να ειναι πιο γεροί, πιο αεροδυναμικοί και να αντέχουν περισσότερο στο χρόνο απο τους κλασσικούς παραδοσιακούς τροχούς με τις 32 ακτίνες.

Ο λόγος;
Κάθε ζεύγος ακτινών βρίσκεται σε συνεχή τάση και αλληλοστήριξη με το αντιτιθέμενο, με αποτέλεσμα να κατασκευάζονται τροχοί με περισσότερη συνοχή και μεγαλύτερη τάση. Έτσι, μπορείς να κατασκευάσεις τροχούς με λιγότερες ακτίνες. Λιγότερες ακτίνες δίνουν καλύτερη αεροδυναμική, και ακόμα πιό σημαντικό, μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.

Πως επιτυγχάνεται αυτό;

Όσον αφορά τώρα την φυσική επεξήγηση των πραγμάτων, ο λόγος είναι απλός. Αναλογιστείτε πως υποστηρίζεται το βάρος του αναβάτη απο το στεφάνι του τροχού.
Στην πραγματικότητα το βάρος του αναβάτη “πέφτει” κυρίως στο σημείο του στεφανιού που βρίσκεται ακριβώς επάνω απο το έδαφος, ή στις 6 η ώρα αν παρομοιάσουμε τον τροχό με ένα κοινό ρολόι. (Φωτο)

Με όλο το βάρος του αναβάτη συγκεντρωμένο στην θέση αυτή, η απόσταση απο το κέντρο του τροχού στιγμιαία και ανεπαίσθητα μειώνεται.
Όσο συμπιέζεται αυτή η απόσταση, η ακτίνα στην κατώτατη θέση χάνει την τάση της στιγμιαία καθώς περιστρέφεται ο τροχός. Αυτή η συνεχής διαδικασία τεντώματος και χαλαρώματος των ακτινών, συμβάλει στην δημιουργία ενός κύκλου καταπόνησης των ακτινών και των καψουλιών του τροχού. Με τις ακτίνες όμως πλεγμένες ανα ζεύγος, κάθε μια ακτίνα δεν επιτρέπει στο “ταίρι” της να χάσει την τάση της, με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται ο κύκλος καταπόνησης του τροχού που περιγράψαμε παραπάνω.



Έκκεντρα έδρανα ακτινών (Offset Spoke Beds – OSB)


(κλικ για μεγέθυνση)
Τι σημαίνει αυτό; Κοιτώντας το στεφάνι του οπίσθιου τροχού, θα παρατηρήσετε πως είναι ασύμμετρο σε τομή. Η μία πλευρά του στεφανιού (πλευρά γραναζιών) είναι επικλινής ενώ η αντίθετη είναι κάθετη, ενώ τα σημεία έδρασης των ακτινών δεν είναι στο κέντρο. Ως αποτέλεσμα αυτού, έχουμε τα εξής πλεονεκτήματα:

  • Όμοια τάση ακτινών μεταξύ των δύο πλευρών του τροχού
  • Τροχοί ανθεκτικότεροι στο χρόνο

Για να δημιουργηθεί ο απαραίτητος χώρος για τις κασέτες των σύγχρονων 9πλων και 10πλων συστημάτων, οι περισσότεροι κατασκευαστές τροχών απλώς κονταίνουν τις ακτίνες από την πλευρά των γραναζιών, αυξάνοντας την τάση τους παράλληλα.
Κάνοντας χρήση της τεχνολογίας OSB, επιτυγχάνεται η όμοια τάση των ακτινών και στις δύο πλευρές του οπίσθιου τροχού, καθώς και η αύξηση του αναμενόμενου χρόνου ζωής του.

Η κατασκευή τέτοιων τροχών δεν είναι οικονομική: Δεν μπορούμε πια να έχουμε ένα κοινό στεφάνι το οποίο χρησιμοποιείται στον εμπρόσθιο και τον οπίσθιο τροχό, αλλά δύο τελειώς διαφορετικά. Όπως και να έχει, η αυξημένη αντοχή και μακροβιότητα των OSB τροχών, αξίζει το αυξημένο κόστος παραγωγής...