Cyclist.gr - Ποδήλατο και ποδηλασία
 
99 ψήγματα ποδηλατικής (και μη) σοφίας

Μετά από αρκετά χρόνια ενασχόλησης με την ποδηλασία, έχω μάθει πολλά πράγματα από πρώτο χέρι. Άλλα σημαντικά, άλλα όχι και τόσο. Η γνώση όμως πάντα είναι πολύτιμη! Μερικά από αυτά τα μικρά μυστικά, "ψήγματα ποδηλατικής σοφίας", θα ήθελα να τα μοιραστώ μαζί σας -διαβάστε τα 99 αγαπημένα μου και κρατήστε ό,τι σας αρέσει...

1. Αν είστε ΜΤΒής βάλτε λίγη κούρσα στο μενού, αν είστε κουρσάς λίγο ΜΤΒ θα σας κάνει καλό. Το ένα συμπληρώνει το άλλο, και τα δύο μαζί σας ολοκληρώνουν σαν ποδηλάτη.

2. Απλώστε λίγη ταλκ μέσα στα λάστιχά σας όταν τοποθετείτε καινούργιες σαμπρέλες.

3. Πλένετε τα μαξιλαράκια του κράνους σας που και που, αν τα αμελήσετε θα μυρίσουν.

4. Φορέστε καλύμματα για τα γόνατα ή κολάν μήκους ¾ αν η θερμοκρασία είναι κάτω από 20º C, μην αφήνετε τα γόνατά σας εκτεθειμένα στο κρύο.

5. Προσπαθείτε να ποδηλατείτε με αναβάτες πιο έμπειρους από εσάς, τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.

6. Να ενυδατώνεστε διαρκώς, και όχι μόνο λίγο πριν ή κατά τη διάρκεια της άσκησης.

7. Μια βρώμικη, ασυντήρητη μετάδοση μπορεί να είναι μέχρι 40% λιγότερο αποδοτική.

8. Προσοχή στις καυτές δισκόπλακες!

9. Βάλτε στο πρόγραμμα ασκήσεις στατικής ισορρόπησης πάνω στο ποδήλατό σας ("trackstand").

10. Μη σταματάτε το πεταλάρισμα μέχρι να φτάσετε στην κορυφή της ανηφόρας.

11. Όταν ο ήλιος είναι έντονος, φορέστε αντηλιακό.

12. Η πίεση του άερα στα ελαστικά και τις αναρτήσεις σας μεταβάλλεται ανάλογα με τη θερμοκρασία.

13. Η πιο εμφανής βελτίωση για την ανάρτησή σας είναι να διαβάσετε το ρημάδι το εγχειρίδιο!

14. Σε υψηλές θερμοκρασίες φορέστε αμάνικο jersey.

15. Μη φοράτε κάλτσες που σας σφίγγουν.

16. Μη φοράτε μακριές κάλτσες όταν ποδηλατείτε.

17. Το κράνος σας είναι άχρηστο αν δεν μπείτε στον κόπο να ρυθμίσετε τα λουριά του.

18. Όποιο και αν είναι το αγαπημένο σας ενεργειακό ποτό, φροντίστε να κουβαλάτε και ένα παγουράκι με νερό μαζί σας.

19. Μη φοράτε κοντά γάντια για ΜΤΒ.

20. Μη σφίγγετε τα λουριά των γαντιών σας, φροντίστε απλά να εφαρμόζουν καλά.

21. Δώστε προσοχή ρυθμίζοντας τα σχαράκια των παπουτσιών σας.

22. Βάλτε ένα κουτάκι με αυτοκόλλητα μπαλώματα στο τσαντάκι με τη σαμπρέλα σας.

23. Μη τσιγγουνεύεστε τον ύπνο, είναι απολύτως απαραίτητος για την ανάρρωση του σώματός σας.

24. Κάντε τουλάχιστον 20-25 λεπτά ζέσταμα πριν από οποιαδήποτε ένταση.

25. Φάτε πριν πεινάσετε και πιείτε πριν διψάσετε.

26. Προτιμήστε αλουμινένια ακτινοκέφαλα αντί για μπρούτζινα.

27. Τελειώνοντας μια δυνατή προπόνηση, πεταλάρετε για λίγο χαλαρά πριν σταματήσετε.

28. Μη ντραπείτε να κατέβετε από το ποδήλατο και να περπατήσετε αν τα βρείτε σκούρα.

29. Στις καταβάσεις να σηκώνεστε από τη σέλλα και να ρίχνετε το βάρος σας πίσω από αυτήν.

30. Σε απότομες ανηφόρες καθίστε όσο πιο μπροστά στη σέλλα είναι δυνατό, και φέρτε το στέρνο σας χαμηλά, παράλληλα με τον οριζόντιο σωλήνα.

31. Μια απότομη μείωση του σωματικού σας βάρους μπορεί να οφείλεται σε αφυδάτωση.

32. Το ίδιο και εκείνος ο πονοκέφαλος!

33. Σε περίπτωση χτυπήματος στο κεφάλι, επισκευθείτε άμεσα το γιατρό σας –ακόμα και αν φορούσατε κράνος!

34. Όταν μπορείτε, στροφάρετε –τα γόνατά σας θα σας ευγνωμονούν!

35. Κάντε διατάσεις πριν και μετά την άσκηση, ανεβάζουν την απόδοσή σας μέχρι 30%!

36. Βουρτσίζετε τα δόντια σας μετά από έντονες προπονήσεις ή αγώνες.

37. Τα γρανάζια που χρησιμοποιείτε συχνότερα είναι αυτά που φθείρονται ταχύτερα.

38. Μη διστάζετε να πειραματιστείτε -ό,τι ταιριάζει στον ένα αναβάτη δε σημαίνει πως ταιριάζει και στον άλλο.

39. Ακούστε το σώμα σας –αν δε νιώθετε καλά, ξεκουραστείτε.

40. Μη κλειδώνετε τις αναρτήσεις σας, θα μάθετε να ποδηλατείτε πιο στρωτά.

41. Φροντίστε να πλένετε τα ρούχα που έχουν Velcro χωριστά από τα υπόλοιπα.

42. Πλένετε τα ρούχα με υλικό Windstopper στο χέρι, με υγρό απορρυπαντικό.

43. Η χειρότερη τεχνική φρεναρίσματος είναι να μπλοκάρετε τους τροχούς σας –χάνουν κατευθυντικότητα και σκάβουν το έδαφος.

44. Αλλάζετε τα σχαράκια στα παπούτσια σας μετά από κάθε χειμώνα.

45. Κάντε το ίδιο και για τα καλώδια ταχυτήτων & φρένων.

46. Διατηρείτε το ποδήλατό σας καθαρό.

47. Πολλή προσοχή στη σωστή εφαρμογή όταν αγοράζετε ποδηλατικά παπούτσια, αν σας είναι ήδη σφιχτά δεν πρόκεται ν' ανοίξουν όσο χρειάζεται!

48. Ένα αντιανεμικό γιλέκο δεν πρέπει να λείπει από την ποδηλατική σας γκαρνταρόμπα.

49. Αν το μαξιλαράκι του κολάν σας είναι δερμάτινο, περιποιηθείτε το με λίγη ειδική κρέμα.

50. Αν ένα εξάρτημα από ανθρακονήματα χαρακωθεί βαθιά, αντικαταστήστε το.

51. Μη βάζετε ισοτονικό στο υδροδοχείο πλάτης.

52. Τα ακροτίμονα (ΜΤΒ) βοηθούν πολύ στο σκαρφάλωμα.

53. Οι περισσότεροι λαιμοί μπορούν να αναστραφούν ώστε να αλλάξει το ύψος του τιμονιού.

54. Να προσέχετε το σώμα σας, είναι το πιο πολύτιμο εργαλείο και το μοναδικό που θα έχετε!

55. Θέστε στόχους.

56. Όταν σας δίνεται η ευκαιρία, λαμβάνετε μέρος σε αγώνες –είναι μεγάλο «σχολείο»!

57. Μη φοράτε γυαλιά με μεταλλικό σκελετό όταν ποδηλατείτε.

58. Να είστε ευγενικοί και να χαμογελάτε.

59. Τα καλά ποδηλατικά ρούχα είναι επένδυση.

60. Όταν κινείστε σε δημόσιο δρόμο, προειδοποιείτε για αλλαγές στην πορεία σας δείχνοντας με τα χέρια.

61. Το σωστό εργαλείο για τη σωστή δουλειά.

62. Όταν αλλάζετε σαμπρέλα, ψάξτε καλά το λάστιχο πριν βάλετε την καινούργια.

63. Μη συγκρίνετε μήλα με πορτοκάλια, κούρσες με ΜΤΒ, Freeride-FS με ποδήλατα για αγωνιστικό XC. Θυμίζει αντιπαραθέσεις εποχής Δημοτικού, τύπου "Ο Μπάτμαν δέρνει τον Σπάιντερμαν".

64. Μια κουβέντα ενθάρρυνσης στον πιο αδύναμο της παρέας δεν στοιχίζει τίποτα.

65. Όταν ποδηλατείτε κοντά σε άλλους, μην κάνετε «καφρίλες» -σε περίπτωση που πέσετε, ο διπλανός δεν σας φταίει σε τίποτα.

66. Ακόμα και αν δε σας ενδιαφέρει η προσωπική σας ακεραιότητα φοράτε πάντα κράνος, έστω για χάρη των αγαπημένων σας.

67. Ένα καλό ζευγάρι μανίκια είναι από τα πιό χρήσιμα κομμάτια ποδηλατικού ρουχισμού που μπορείτε να έχετε.

68. Όσο απότομη ή παρατεταμένη και αν είναι η ανηφόρα, μην πιαστείτε από τον μπροστινό σας -είναι πολύ πιθανό να μη συμφωνήσει!

69. Όταν δανείζεστε μια σαμπρέλα, φροντίστε να την επιστρέψετε.

70. Ένα μικρό σουγιαδάκι μέσα στο τσαντάκι της σέλλας μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμο.

71. Όση λιγότερη τρίχα, τόσο καλύτερα.

72. Δοκιμάστε perky αντί για το συνηθισμένο σας αποσμητικό.

73. Καθαρίστε τα SPD σας με λίγο WD-40 και ένα μαλακό πανί. Κάντε το ίδιο και για τα σχαράκια.

74. Μη φεύγετε από το σπίτι χωρίς χρήματα και κινητό τηλέφωνο –είναι σχεδόν σίγουρο πως την ημέρα που θα τα ξεχάσετε θα τα χρειάζεστε περισσότερο!

75. Επί τη ευκαιρία, βάλτε τώρα ένα 10ευρω στο τσαντάκι σας.

76. Μη προσπαθείτε να δικαιολογήσετε σε άσχετους γιατί στοιχίζει τόσο το ποδήλατό σας, στην καλύτερη περίπτωση θα σας θεωρήσουν γραφικό, στη χειρότερη θα γελάσουν.

77. Όταν το μαξιλαράκι της λύκρας σας «καθίσει», πετάξτε την.

78. Μην αφήνετε το ποδήλατο δίπλα στο ζεστό καλοριφέρ.

79. Μην πλένετε το ποδήλατο με το πιεστικό του βενζινάδικου.

80. Που και που, βγάζετε τη σαμπρέλα από το τσαντάκι σας και ελέγξτε την μήπως έχει τρυπήσει.

81. Μη ζητάτε συμβουλές από απόλυτους ανθρώπους, συνήθως δεν έχουν σοβαρά επιχειρήματα.

82. Πριν από βόλτα σε λάσπες, πλύντε καλά και κερώστε το ΜΤΒ σας. Έπειτα, περάστε τα ελαστικά σας με γυαλιστικό ελαστικών (βλ. είδη αυτοκινήτου). Η λάσπη θα ξεκολλήσει πολύ πιο εύκολα!

83. Καθαρίστε τους φακούς των γυαλιών σας με χλιαρό σαπουνόνερο.

84. Αποφύγετε τα σκούρα ρούχα τους ζεστούς μήνες.

85. Τους κρύους μήνες φορέστε ένα ποδηλατικό σκουφάκι κάτω από το κράνος σας, θα σας προφυλάξει από ιγμορίτιδες, κρυώματα και πονοκεφάλους λόγω κρύου.

86. Μη δοκιμάζετε τη σκληρότητα της υποψήφιας σέλλας σας με τον αντίχειρα, εκτός αν στηρίζεστε πάνω σε αυτόν όταν ποδηλατείτε.

87. Με 50psi στα λάστιχα του ΜΤΒ, θα χοροπηδάτε σαν κατσίκια.

88. Τα τακάκια των φρένων είναι σχεδιασμένα να φθείρονται –αλλάξτε τα!

89. Αποφεύγετε να αγοράζετε ό,τι φθηνότερο υπάρχει, το μόνο σίγουρο είναι πως θα το ξαναπληρώσετε.

90. Μην αποπειραθείτε να "συμπληρώσετε" τον αέρα στην ανάρτησή σας με τρόμπα για ελαστικά, δε θα τα καταφέρετε...

91. Ακόμα και αν το ποδήλατό σας δεν είναι ακριβό, μη το φορτώνετε σε φθηνές σχάρες (αυτοκινήτου), τίθεται θέμα οδικής ασφάλειας!

92. Να κοιτάτε εκεί που θέλετε να πάτε, όχι αυτό που προσπαθείτε να αποφύγετε.

93. Αραιά και που να επισκέπτεστε τον οφθαλμίατρό σας.

94. Να κάνετε τουλάχιστον μια γενική εξέταση αίματος τον χρόνο.

95. Αφιερώστε χρόνο στη βελτίωση της τεχνικής σας.

96. Αν δε γκρινιάζετε στις ανηφόρες κερδίζετε ενέργεια.

97. Προτιμάτε γάντια που έχουν πετσετάκι.

98. Μην τρώτε fast food.

99. Κάντε ποδήλατο...