Cyclist.gr - Ποδήλατο και ποδηλασία
 
Ρύθμιση οπίσθιου εκτροχιαστή

Κείμενο: Μάρκος Πάχος

Αρχικά, προτού προχωρήσουμε σε οποιουδήποτε είδους ρύθμιση θα πρέπει να βεβαιωθούμε για ορισμένα πράγματα τα οποία θα κάνουν τη ζωή μας πιο εύκολη κατά τη διαδικασία αυτή...

Ξεκινώντας να πούμε οτι τα απαιτούμενα εργαλεία για τη εργασία αυτή είναι τα εξής:
Τα συρματόσχοινα πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση, κι αν δεν είναι, θα προτείναμε να αλλαχτούν άμεσα.
Επίσης σιγουρευτείτε πως το νύχι του σκελετού είναι ίσιο, διότι μόνο τότε θα μπορέσουμε να επιτύχουμε καλή ρύθμιση και να λειτουργούν σωστά όλες οι ταχύτητες.
Η αλυσίδα καθώς και οι εκτροχιαστές (εμπρόσθιος και οπίσθιος) να είναι καθαροί και με την κατάλληλη λίπανση που απαιτείται.
Τέλος θα πρέπει να υπάρχει συμβατότητα μεταξύ των αλλαγών και γενικότερα να αποφεύγουμε να συγχέουμε 8-πλα με 9-πλα συστήματα ταχυτήτων για την σωστή λειτουργία τους.

Αφού τοποθετήσουμε την αλυσίδα στο μεσαίο δίσκο της ανάπτυξης (για ΜΤΒ) τότε είμαστε έτοιμοι για τις ρυθμίσεις.

Σαν πρώτη μας δουλειά πρέπει να ρυθμίσουμε τα «όρια» μέσα στα οποία θα κινείται ο οπίσθιος εκτροχιαστής. Αυτό γίνεται από τις 2 μικρές βίδες οι οποίες βρίσκονται στο κυρίως σώμα του εκτροχιαστή. Αρχικά, η βίδα με την ένδειξη LOW, η οποία απευθύνεται στο μεγάλο γρανάζι, πρέπει να βιδωθεί τόσο ώστε το το πάνω ροδάκι του εκτροχιαστή να ειναι ακριβώς κάτω από το μεγάλο γρανάζι της κασσέτας των ταχυτήτων. Ανάλογα πράττουμε και με τη βίδα με την ένδειξη HIGH την οποία πρέπει να βιδώσουμε τόσο ώστε το μικρό ροδάκι να είναι κάτω, και λίγο πιο δεξιά, από το μικρό γρανάζι των ταχυτήτων.

Προχωρώντας, τοποθετούμε το συρματόσχοινο στον εκτροχιαστή. Με γνώμονα την ειδική χαραγματιά κάτω απο τη βίδα του εκτροχιαστή και τραβώντας το ελαφρά με μια πένσα βιδώνουμε τη βίδα συγκράτησής του με το allen. Προτού γίνει αυτό, βάζουμε στο διακοπτάκι των αλλαγών την ταχύτητα η οποία αντιστοιχεί στο μικρότερο πίσω γρανάζι. Εκεί δηλαδή όπου το ελατήριο του εκτροχιαστή είναι στην πιό χαλαρή του θέση.

Έπειτα από αυτά τα βήματα έρχεται η ρύθμιση της τρίτης και τελευταίας βίδας, αυτής που ρυθμίζει το λεγόμενο B-Tension του εκτροχιαστή. Η βίδα αυτή πρέπει να σφιχτεί τόσο ώστε όταν έχουμε την πιο ελαφριά ταχύτητα στο ποδήλατο, το ροδάκι του εκτροχιαστή να μην ακουμπάει το μεγαλο γρανάζι των ταχυτήτων. Στους εκτροχιαστές SRAM αυτή η βίδα πρέπει να βιδωθεί τόσο ώστε η απόσταση από το πάνω ροδάκι του εκτροχιαστή και του μεγάλου γραναζιού να είναι περίπου 2 χιλιοστά.

Στη συνέχεια τοποθετούμε το ποδήλατο σε ενα στήριγμα ή αν δεν έχετε τότε ζητήστε από ένα φίλο σας να σας το κρατάει ενώ εσείς γυρνάτε το πετάλι με το αριστερό χέρι και με το δεξί αλλάζετε συνεχώς ταχύτητες. Αν δεν ακούγεται κάποιος θόρυβος ή γενικότερα δεν παρατηρείται καμιά δυσλειτουργία στο σύστημα τότε είστε εντάξει. Αν όχι, το οποίο είναι και το πιο πιθανό, τότε από την πιο βαριά ταχύτητα, δηλαδή το πιό μικρό γρανάζι, ξεκινήστε να αλλάζετε μία μία τις ταχύτητες. Αν η αλλαγή δεν γίνει αμέσως ή γίνει και η αλυσίδα τρίβεται σε κάποιο γρανάζι τότε σφίξτε κατά ένα κλικ (το οποίο θα νοιώσετε στο χέρι σας) τον ρυθμιστή του εκτροχιαστή ή ανάλογα χαλαρώστε τον μέχρις ότου να λειτουργεί ομαλά η αλυσίδα και να πατάει καλά πάνω στο γρανάζι.

Ύστερα απά αυτά πρέπει λογικά να λειτουργούν όλες οι ταχύτητες. Δοκιμάστε όλες τις ταχύτητες και βεβαιωθείτε ότι λειτουργούν σωστά. Αν κάποια αλλαγή δεν γίνεται σωστά «παίξτε» με τους ρυθμιστές όπως προαναφέραμε μέχρις ότου επιτευχθεί η ομαλή λειτουργία των αλλαγών.

Καλή επιτυχία στις ρυθμίσεις σας!