Cyclist.gr - Ποδήλατο και ποδηλασία
 
Αίτια πόνου στην περιοχή του γόνατος

Κείμενο: Παναγιώτης Θεοφιλάς

Πολλές φορές τυχαίνει να νιώσουμε μικροενοχλήσεις στην περιοχή του γόνατος κατά τη διάρκεια των ποδηλατικών μας εξορμήσεων. Συνήθως, αυτές προέρχονται είτε από μυοσκελετικά προβλήματα  είτε από λάθος ρυθμίσεις του ποδηλάτου (πχ. στη σέλλα). Ας δούμε όμως τι μπορούμε να κάνουμε γι’ αυτό πρίν απευθυνθούμε στον ορθοπεδικό ή στον φυσικοθεραπευτή…

ΛΚΤ = Λαγονοκνημιαία Ταινία      Cleats = σχαράκια πεταλιών

ΑΙΤΙΑ ΤΟΥ ΠΟΝΟΥ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΟΥ ΓΟΝΑΤΟΣ
ΑΙΤΙΑ
ΠΙΘΑΝΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ
ΠΙΘΑΝΗ ΛΥΣΗ
Ανατομικά
Ανισοσκελία
Διάταση της ΛΚΤ στο κοντύτερο σκέλος, πίεση στην οπίσθια επιφάνεια του γόνατος
Χαμήλωμα της σέλλας
Φαρδιά λεκάνη
Πόνος στην έξω επιφάνεια του γόνατος, λόγω αύξησης της γωνίας Q, δηλ. της γωνίας μεταξύ μηρού και κνήμης
Μεταφορά των cleats 1-2mm προς τα έξω
Πλατυποδία ή έσω ανάσπαση του άκρου πόδα
Πόνος στην έσω επιφάνεια του γόνατος
Μεταφορά των cleats 1-2 mm προς τα έσω
Έσω στροφή της κνήμης
Πόνος στην επιγονατίδα
Στροφάρισμα από 75rpm και πάνω, σήκωμα της σέλλας και μεταφορά της προς τα πίσω, μετα φορά των cleats προς τα εμπρός 1-2mm, κοντύτεροι δισκοβραχίονες κατά 2,5mm
Μυϊκή αδυναμία του τετρακεφάλου, των οπίσθιων μηριαίων, καμπτήρων του ισχίου, των γλουτιαίων
Κόπωση ή οποία προκαλεί διαφοροποιήσεις στην τεχνική στροφαρίσματος
Εκγύμναση των συγκεκριμένων μυϊκών ομάδων με χρήση ισοκινητικού δυναμόμετρου, πχ. Cybex
Δυσκαμψία, έλλειψη ελαστικότητας στους μύς των ποδιών Σύνδρομο ΛΚΤ Μεταφορά των cleats 1-2mm προς τα έξω
Bike Fit
Σέλλα πολύ ψηλά
Έκταση του γόνατος που ερεθίζει την ΛΚΤ, πίεση του τένοντα του δικέφαλου μηριαίου, φόρτιση της επιγονατιδο-μηριαίας άρθρωσης, ενόχληση στη άρθρωση του ισχίου, πόνος στην οπίσθια επιφάνεια του γόνατος
Χαμήλωμα της σέλλας
Σέλλα πολύ χαμηλά
Πόνος στον επιγονατιδικό και στον καταφυτικό τένοντα του τετρακεφάλου
Στροφάρισμα από 75rpm και πάνω, σήκωμα της σέλλας και μεταφορά της προς τα πίσω, μεταφορά των cleats προς τα εμπρός 1-2mm, κοντύτεροι δισκοβραχίονες κατά 2,5mm
Σέλλα πολύ μπροστά
Πόνος στην πρόσθια επιφάνεια του γόνατος, λόγω πεταλαρίσματος σε θέση υπερβολικής κάμψης
Στροφάρισμα από 75rpm και πάνω, σήκωμα της σέλας και μεταφορά της προς τα πίσω, μεταφορά των cleats προς τα εμπρός 1-2mm, κοντύτεροι δισκοβραχίονες κατά 2,5mm
Σέλλα πολύ πίσω Πόνος στη ΛΚΤ λόγω της μεγάλης προσπάθειας που κάνει το πόδι προκειμένου να πεταλάρει, πόνος στον τένοντα του δικέφαλου μηριαίου Μεταφορά των cleats προς τα έξω 1-2mm
Πολύ μεγάλοι δισκοβραχίονες
Αύξηση της φόρτισης σε όλο το γόνατο, με τον επιγονατιδικό τένοντα και τον καταφυτικό τένοντα του τετρακεφάλου να επηρρεάζονται περισσότερο
Μικρότεροι δισκοβραχίονες κατά 2,5cm
Cleats υπερβολικά στραμένα προς τα έσω Τενοντίτιδα του επιγονατιδικού, στροφή της κνήμης η οποία προκαλεί πόνο στην πρόσθια επιφάνεια του γόνατος Mεταφορά των cleats προς τα έξω
Cleats υπερβολικά στραμένα προς τα έξω
Πόνος στην έσω επιφάνεια του γόνατος
Μεταφορά των cleats προς τα έσω
Προπόνηση
Απότομη αύξηση της απόστασης ή της έντασης
Σφίξιμο μυών που συνοδεύεται από μικροτραυματισμούς
Μείωση της έντασης και της απόστασης, ιδιαίτερη έμφαση στην αποθεραπεία
Υπερβολική προπόνηση σε ανηφόρες (ποδήλατο)
Τραυματισμός του χόνδρου, χονδρομαλάκυνση επιγονατίδος
Μείωση του όγκου της προπόνησης, προπόνηση σε «φλάτ» διαδρομές μέχρι υποχώρησης των συμπτωμάτων
Αργό στροφάρισμα με «βαριά» πατήματα
Πόνος στην έσω επιφάνεια του γόνατος
Στροφάρισμα από 75rpm και πάνω, μεταφορά των cleats προς τα έσω
Τρέξιμο σε ανώμαλο δρόμο
Πόνος στην έσω επιφάνεια του γόνατος (ανηφόρες), σφίξιμο των τετρακεφάλων λόγω συσσώρευσης γαλακτικού οξέως (κατηφόρες)
Έμφαση στην αποθεραπεία, προπόνηση σε «φλάτ» διαδρομές μέχρι υποχώρησης των συμπτωμάτων
Βαθιά καθίσματα (deep squats)
Αύξηση της φόρτισης σε όλους τους συνδέσμους του γόνατος
Κατάργηση των deep squats και αντικατάσταση αυτών με προβολές εμπρός ή ημικαθίσματα μέχρι τις 90 μοίρες κάμψης του γόνατος