Cyclist.gr - Ποδήλατο και ποδηλασία
 
"Κυλήσαμε" με το Flow '05 της ORBEA

Κείμενο: Αλέξανδρος Ιωαννίδης

Κατά την πολυετή ενασχόλησή μου με το ευγενές άθλημα της Ορεινής Ποδηλασίας (ΜΤΒ στα Ελληνικά) καβαλούσα κυρίως Hardtails (δηλ. ποδήλατα με μόνο μπροστινή ανάρτηση).

Κάποια στιγμή το σώμα μου είδε κ απόειδε και αποφάσισε να μου στείλει σαφείς ενδείξεις πως βαρέθηκε να το χτυπάω σαν φραπέ μέρα παρά μέρα. Κάτι πονάκια από 'δω, κάτι τραβήγματα από 'κει, πάω στον γιατρό, "έπαθες τα χειρότερα" μου λέει, "τέρμα οι ταρζανιές!". Επειδή το ΜΤΒ δεν κόβεται εύκολα και επειδή είχα πια καταλάβει πως από εδώ και πέρα κάθε ένας κραδασμός μετράει, αποφάσισα "να το γυρίσω" στο FS για τα καλά...

 

Παρέλαβα το Orbea Max Flow μου γύρω στα μέσα Μαϊου και από τότε με συνοδεύει σε όλες μου τις χωμάτινες εξορμήσεις. Ακολουθούν τα όσα έμαθα & είδα.

To ποδήλατο είναι "All Mountain" χαρακτήρα. Αυτό σημαίνει πως η σχεδίαση του είναι τέτοια, ώστε το ποδήλατο να χειρίζεται αρκετά καλά διάφορα εδάφη και χρήσεις, από ένα τεχνικό μονοπάτι μέχρι μια γρήγορη κατάβαση σε κακοτράχαλο δασικό, από μια απότομη ανηφόρα μέχρι μια μεγάλη, ολοήμερη χωμάτινη διαδρομή. Πρόκεται λοιπόν για ένα ποδήλατο που απευθύνεται στους περισσότερους χομπίστες, και ειδικά αυτούς που έχουν μόνο ένα ΜΤΒ και θέλουν να πηγαίνουν παντού μ'αυτό...


 

Το πλαίσιο αποτελείται από αλουμίνιο 7005 και καλύπτεται από εγγύηση εφ'όρου ζωής (πράγμα πολύ χρήσιμο αν πληρώνεις ο ίδιος το ποδήλατο σου και σκοπεύεις να το κρατήσεις πάνω από έναν χρόνο). Ζυγίζει 2.8Kg μαζί με την ανάρτηση. Το μήκος του οριζόντιου σωλήνα είναι ελαφρώς κοντό για το μέγεθος του πλαισίου. Έτσι, το ποδήλατο δίνει την εντύπωση μικρότερου από το ονομαστικό του μέγεθος (17άρι φαίνεται σαν 16άρι κ.ο.κ.). Βέβαια, η πρόσθετη άνεση κινήσεων που προέκυψε από αυτή την σχεδιαστική ιδιοτροπία δεν με ενόχλησε καθόλου. Το 19άρι ήρθε "γάντι" στο 1.80m μπόι μου.

Η σχεδίαση του γενικότερα δεν είναι κάτι το καινοτόμο. Για να είμαι ειλικρινής, πρόκεται για μια παραλλαγή του Cannondale Super-V SL [σχεδίασης '97].
(Σε περίπτωση που δεν το γνωρίζατε, το Super-V SL είναι ίσως το πιο πολυαντιγραμμένο και ένα από τα πιο επιτυχημένα σχέδια FS όλων των εποχών.)
Αγοράζοντας δηλαδή το Orbea Flow παίρνει κανείς αποδεδειγμένη τεχνολογία που ήδη έχει μια 8ετία γεμάτη επιτυχίες πίσω της. "Tried and true" όπως λένε και οι Αμερικάνοι, δηλαδή "Δοκιμασμένο και αληθές".

Η "μπουκάλα" της πίσω ανάρτησης είναι η Ο2-RL της X-Fusion (αέρας-λάδι).
Ελαφριά, αξιόπιστη (μέχρι στιγμής τουλάχιστον) και εύκολη στη ρύθμιση. Το φάσμα πιέσεων λειτουργίας της είναι από 150 μέχρι 300psi. Εργοστασιακά, έρχεται φορτισμένη με περίπου 170psi που τα βρήκα λίγα για τα 74 κιλά μου (μάλλον θα εξυπηρετούσαν αναβάτη με βάρος γύρω στα 65Kg). Κατέληξα στα 200-220psi ως πίεση ιδανική για το δικό μου βάρος. Σκαλίζοντάς την O2-RL λίγο περισσότερο, ανακάλυψα  πως το λεβιεδάκι της όχι μόνο ρυθμίζει την επαναφορά (rebound), αλλά και την συμπίεση (compression). Θα βολέψει πολύ όσους θέλουν μια πίσω ανάρτηση που δεν χρειάζεται πτυχίο Μηχανολόγου για να ρυθμιστεί...
 Ενώ η ανάρτηση δεν κλειδώνει τελείως (δηλ. δεν έχει "on-off" lockout), μπορεί να γίνει τόσο "σφικτή" που δίνει την εντύπωση πως είναι κλειδωμένη. Σε περίπτωση όμως που δεχτεί ένα δυνατό χτύπημα θα συμπιεστεί, απορροφώντας το.

Το Max Flow έχει ονομαστική διαδρομή πίσω ανάρτησης 130mm .

Άλλες λεπτομέρειες του πλαισίου: ανταλλακτικό νύχι ντεραγιέ, δυνατότητα τοποθέτησης v-brake (όχι πως υπάρχει λογικός άνθρωπος που θα το έκανε), ανοικτοί οδηγοί υδραυλικών γραμμών για εύκολη απεμπλοκή.


Μπορεί το πλαίσιο να είναι η καρδιά του ποδηλάτου, αλλά οι Βάσκοι δεν έμειναν εκεί.

Το Max Flow έρχεται "ντυμένο" με ένα πολύ καλό (δεδομένου της τιμής) πακέτο εξοπλισμού, που δύσκολα θα βρει κανείς σε μια επώνυμη πρόταση αυτής της οικονομικής κατηγορίας.
Η βασική έκδοση του Max Flow (1080 Ευρώ) έρχεται με το Splice Super της Manitou, ενώ αν βάλουμε το χέρι λίγο βαθύτερα στην τσέπη μπορούμε να το έχουμε -κατά παραγγελία- με το Reba της Rock Shox (ποδήλατο δοκιμής).

Οι διαφορές στα δύο πηρούνια είναι στο βάρος (το Reba είναι ελαφρύτερο κατά 600gr περίπου), αλλά και στον χαρακτήρα: Το Splice Super της Manitou (100-130mm διαδρομής, εξωτερικά ρυθμιζόμενο άνευ κλειδώματος) είναι πιο "μονοπατίσιο", πιο "παιχνιδιάρικο", ενώ το Rock Shox Reba (μέχρι 115mm διαδρομής) είναι πιο πολύ "Marathon/All Mountain". Το Manitou (ελατήριο/λάδι) κάνει το ποδήλατο πιο ισορροπημένο από πλευράς διαδρομής αναρτήσεων, ενώ το Rock Shox πιο ισορροπημένο από πλευράς αίσθησης (αέρας/λάδι, όπως και η πίσω ανάρτηση).
Ο κάθε αναβάτης καλείται να επιλέξει με βάση τις δικές του ανάγκες και προτιμήσεις.
(Σημείωση: Δεν θα συνιστούσα την τοποθέτηση κοντύτερου (<115mm διαδρομής) πηρουνιού στο Flow, αλλοιώνεται ο χαρακτήρας του ποδηλάτου αλλά και το στρίψιμο γίνεται πιο απότομο.)

 


Έλεγχος:
Το riser τιμόνι, τα χερούλια, ο λαιμός, το παλουκόσελλο, η σέλλα φέρουν ολα το λογότυπο της Orbea. Η ποιότητα τους είναι αρκετά καλή. Η σέλλα είναι αναπαυτική και δεν "χτυπάει" πουθενά, ενώ αισθητικά είναι συμπαθητική. Τα υπόλοιπα προαναφερθέντα εξαρτήματα είναι κατασκευασμένα από αλουμίνιο και βαμμένα "jet black" (μαύρο ματ).

Μετάδοση:
Οι εκτροχιαστές είναι οι LX της Shimano, οι οποίοι "υπακούνε" τις διαταγές 9πλών λεβιέδων Shimano Deore. Αλυσίδα κ κασέττα επίσης Deore. Δισκοβραχίονας Alpha Drive από την FSA (με τετράγωνο καρέ, αλλά σίγουρα καλύτερος από έναν φθηνό Shimano), πετάλια τύπου SPD από την Ταϊβανέζικη VP. Μεσαία τριβή "άγνωστος στρατιώτης" -πρόκεται για κάποια χαμηλή σειρά της Shimano, αγνώστων λοιπών στοιχείων (εντάξει, από κάπου έπρεπε να κόψουν για να βγεί φθηνό το σύνολο!).
Όλα τα παραπάνω λειτουργούν άψογα μεταξύ τους και πολύ σπάνια διαπιστώνεται πτώση της αλυσίδας προς τον άξονα της μεσαίας τριβής. Αν αυτό συμβεί μη συνεχίσετε το πετάλι, θα μπλεχτείτε χειρότερα. Κατεβείτε από το ποδήλατο και επανατοποθετήστε την αλυσίδα δια χειρός.

Τροχοί:
Αποκλειστικά για χρήση με δισκόφρενα. Μαύρα αλουμινένια κέντρα με το λογότυπο της Orbea, μαύρες ακτίνες και μαύρα στεφάνια X-317 Disc  της Mavic συνθέτουν ένα "σκοτεινό" αλλά όμορφο σύνολο που κυλάει ομαλά και αθόρυβα, χωρίς προβλήματα.
Τα ελαστικά είναι τα Explorer 2.1 (συρμάτινη έκδοση) της Continental που δίνουν γρήγορη αίσθηση, εύκολη κύληση, ικανοποιητικό φρενάρισμα αλλά δεν εμπνέουν ασφάλεια όταν το έδαφος είναι γλυστερό ή έντονα βραχώδες. Θα τα χαρακτήριζα περισσότερο σαν ελαστικά για αγωνιστικό XC.
Αν αντέχει το βαλάντιο σας, σας προτείνω να αλλάξετε σε ένα ζευγάρι Continental Survival Pro 2.3 -ταιριάζουν καλύτερα στον χαρακτήρα του Flow, παρέχουν καλύτερη πρόσφυση, φρενάρισμα, απορρόφηση κραδασμών και ασφάλεια στα σκασίματα, ενώ η ποινή κύλησης & βάρους είναι μικρή.

Φρένα:
Παραλίγο να το ξεχάσω, το ποδήλατο έρχεται με τα υδραυλικά δισκόφρενα B4pro της Ιταλικής Formula.
Πραγματικά διαμάντια! Ο εμπρόσθιος δίσκος έχει διάμετρο 160mm ενώ ο οπίσθιος 140mm. Η μικρότερη διάμετρος του πίσω δίσκου δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα, εκτός αν ο αναβάτης είναι υπέρβαρος.
Μόλις στρώσουν (ο κατασκευαστής λέει 100 φρεναρίσματα, δηλ. μια βόλτα στο βουνό) σταματούν ποδήλατο & αναβάτη με περίσσια άνεση δίνοντας πολύ θετική αίσθηση στο χέρι. Ρυθμίζονται εύκολα και είναι σχετικά αθόρυβα. Θα ήταν παράλειψη μου αν δεν ανέφερα πως πρόκεται για ένα απ' τα ελαφρύτερα σετ υδραυλικών δισκόφρενων της αγοράς.

Συμπεριφορά:
Μέσα σε 10 εβδομάδες το Flow μου επισκεύθηκε τα πετρώδη εδάφη της Τζιάς και του Πόρου, τον λασπερό Ταυρωπό, τους στρωτούς δασικούς του Τατοϊου, την καταπράσινη ποικιλόμορφη Πάρνηθα, τα στενά, τεχνικά μονοπάτια του Υμηττού, την ασφάλτινη "ζούγκλα" της Αθήνας. Μάλιστα, παρόλο που δεν γνωριζόμασταν ακόμη καλά, είχε την ευγενή καλοσύνη να με πάρει μαζί του :P Περίμενα να δω "Μεσογειακό ταμπεραμέντο" στη συμπεριφορά του, αλλά αντί αυτού είδα μια απίστευτη ουδετερότητα. Ναι, ούτε "σκέρτσα", ούτε τίποτα...
Ανοιχτός κατηφορικός δασικός: Ακόμα και αφού είχε τερματίσει η μακρύτερη σχέση της μετάδοσης (44x12) το ποδήλατο παρέμενε σταθερό.
Φυτευτή πέτρα, ώρα για αλματάκι: Το τραβάω, απογειώνεται. Δεν το τραβάω, καταπίνει το χτύπημα όσο καλύτερα μπορεί.
Τεχνικό μονοπάτι, πολλές στροφές: Το Flow "κυλάει" μαζί μου, όπου εγώ το κατευθύνω. Σε εξαιρετικά τεχνικά κομμάτια χαμηλής ταχύτητας θέλει λίγη παραπάνω προσπάθεια από ένα Hardtail για να στριψει (ελαφρώς μακρύτερο μεταξόνιο, αυξημένο βάρος), αλλά με τις σωστές "οδηγίες" αποδεικνύεται πολύ υπάκουο. Γενικά στρίβει πολύ ουδέτερα (χωρίς να υπο / υπερστρέφει), τουλάχιστον με τις ρυθμίσεις στις οποίες δοκιμάστηκε.
Απότομο φρενάρισμα: Το Max Flow φρενάρει γρήγορα, καθαρά, ελεγχόμενα. Καμία έκπληξη. Κάτι οι αναρτήσεις του, κάτι η All Mountain γεωμετρία του, κάτι τα απίθανα υδραυλικά του δισκόφρενα, ο ασημένιος Βάσκος σταματάει πιο γρήγορα απ' το αρκουδάκι του Cajoline πάνω σ'ένα χαλί από velcro.
Σκαρφάλωμα: Με το λεβιεδάκι της πίσω ανάρτησης στη "μαγική" θέση (διαφορετική για τον καθένα), το ποδήλατο ψυθιρίζει λόγια πλάνα στον αναβάτη του και δεν τον αφήνει να κάνει πίσω. Από στρωτό δασικό μέχρι κακοτράχαλο, απότομο, στενό μονοπάτι, το Flow κρατά γερά στο έδαφος και δεν χάνει πρόσφυση παρά μόνο σε εξαιρετικά ακραίες καταστάσεις.
(Σε περίπτωση που αναρωτιέστε,  ναι -σκαρφαλώνει πολύ καλύτερα από ένα Hardtail!)

Βέβαια, ένα τέτοιο ποδήλατο δεν θα κάνει τον αρχάριο ποδηλάτη έμπειρο, ούτε θα μεταμορφώσει τον ατσούμπαλο ΜΤΒή σε "Elite Racer". Απλά θα δώσει αυτό το παραπανίσιο "κάτι" που θα σπρώξει τον αναβάτη του λίγο παραπέρα, και μάλιστα ξεκούραστα...



+

  • Δοκιμασμένη σχεδίαση.
  • Στιβαρή κατασκευή.
  • Σκαρφαλώνει πολύ καλά χωρίς να "κλέβει" δύναμη από τον αναβάτη (αρκεί  η ανάρτηση να είναι ρυθμισμένη σωστά!).
  • Ξεκούραστο, προβλέψιμη συμπεριφορά.
  • Ο σκελετός χωράει με σχετική άνεση ελαστικά 2.3".
  • Καλή μεταπωλητική αξία.
  • Πολύ καλό "Value for money" -επώνυμο FS με επώνυμα περιφερειακά και σοβαρή εγγύηση, σε τιμή Hardtail (αν αθροίσετε τις τιμές των εξαρτημάτων, θα δείτε πως ο σκελετός είναι κυριολεκτικά δωρεάν!).

-

  • Ο τρόπος που περνάνε τα καλώδια των ταχυτήτων. Καλύτερα θα ήταν να περνούσαν από επάνω (δηλ. σε μήκος του οριζόντιου σωλήνα, και όχι του διαγώνιου) για να βρίσκονται μακριά από χώμα/λάσπη αλλά και για να μη χρειάζεται να κάνουν την καμπύλη που βλέπει κανείς κάτω από τη μεσαία τριβή και νομίζει πως το ποδήλατο έχει γείωση (Παρ'όλα αυτά, οι ταχύτητες δουλεύουν σωστά και αξιόπιστα, αρκεί να μην κόψει κανείς τα καλώδια πιο κοντά απ'ότι πρέπει...). Κατά την δοκιμή δεν κατάφερα να "σκαλώσω" τα καλώδια πουθενά, παρόλο που αρχικά πίστευα πως θα τα καταφέρω -βρίσκει ο δίσκος πρώτα!
  • Οι οδηγοί των υδραυλικών γραμμών (βλ. δισκόφρενα) χρειάζονται αλλαγή. Καλύτερα θα ήταν η Orbea να κολλούσε τους γνωστούς οδηγούς-σαμαράκια που παίρνουν το κλασσικό πλαστικό "ζιπάκι" για να κρατάνε καλώδια/γραμμές στη θέση τους. Μετά από μερικές αποσυναρμολογήσεις οι υπάρχοντες οδηγοί αρχίζουν να τραυματίζουν τους εξωτερικούς μανδύες από τις υδραυλικές γραμμές (αυτό δεν σημαίνει βέβαια πως επηρρεάζεται η λειτουργία των υδραυλικών).
  • Μεγέθη! Προς το παρόν το Flow διατίθεται μόνο σε τρία μεγέθη (17", 19", 21") -Τα γυναικόπαιδα τα ξεχάσαμε; Κρίμα, γιατί ένα Flow 15" θα εξυπηρετούσε αρκετό κόσμο που δεν βρίσκει εύκολα FS στο μέγεθος του (αναβάτες ύψους 1.65-1.70m) και δεν θέλει να ξοδέψει πολλά χρήματα εισάγωντας κάτι "εξοτικό", μόνο και μόνο για να του κάνει το ποδήλατο του.
  • Θα ήθελα το ποδήλατο να ήταν λίγο ελαφρύτερο (14Kg στη βασική του έκδοση, 13.4Kg με το Reba Race), αν και για να είμαι δίκαιος θα πρέπει να αναφέρω πως πολύ δύσκολα βρίσκεις ελαφρύτερο FS σε αυτή την τιμή. Ενημερωτικά, το Max Flow μπορεί να φτάσει τα 12.5Kg, αλλά... θα στοιχίσει λίγο παραπάνω!

?

  • Καλό θα ήταν να γνωρίζαμε ποιό σκοπό εξυπηρετούν οι τρύπες στο κέλυφος της μεσαίας τριβής. Είναι πολύ μεγάλες για απορροή νερού ή εκτόνωση κατά τη συγκόλληση του σκελετού. Απόπειρα μείωσης βάρους ίσως;

 


Η αίσθηση που μου άφησε το Max Flow είναι σίγουρα θετική. Κυλάει ακριβώς σαν το νερό (εξ'ου και τ'όνομά του!), ακολουθεί το έδαφος, προσαρμόζεται, πάει παντού. Βολικό και άνετο, αξιόπιστο, καλά εξοπλισμένο και σε λογικότατη τιμή. Χωρίς καμία αναβάμιση, θα ικανοποιήσει τόσο τον αρχάριο αναβάτη που θέλει ένα ξεκούραστο, παιχνιδιάρικο ΜΤΒ για να ξεκινήσει τις εξορμήσεις του, όσο και τον έμπειρο ποδηλάτη που θέλει να προσθέσει ένα FS-MTB στον σταύλο του (εγώ, καλή ώρα). Αν σας δωθεί η ευκαιρία για ένα test-ride, δοκιμάστε το και θα καταλάβετε τι εννοώ :)